„Röntgen“ investuotojai finansuos Švedijos lėktuvų remonto bendrovę
Sutelktinio finansavimo platforma „Röntgen“ (UAB „Trečia diena“) sudarė sutartį su Švedijos techninės priežiūros bendrove „Advantage Aviation Services“ dėl 0,8 mln. Eur paskolos 5-ių lėktuvų variklių remonto projektui. Tai – pirmasis Lietuvos platformos siūlomas investicinis projektas užsienyje ir jau antras žingsnis aviacijos segmente.
„Röntgen“ specializuojasi nekilnojamojo turto finansavime, tačiau pernai sėkmingai įgyvendintas Lietuvos orlaivių priežiūros bendrovės „Colibri Aero“ variklių remonto ir pardavimo projektas bei investuotojų noras diversifikuoti portfelius platformą paskatino plėsti veiklą aviacijos srityje.
„Röntgen“ susitarė dėl penkių variklių remonto ir pardavimo projekto finansavimo – investuotojams siūloma sutelkti 0,8 mln. Eur daugiau kaip 10 metų rinkoje veikiančiai Švedijos bendrovei „Advantage Aviation Services“ (AAS) su variklių bei kito turto pirminiu įkeitimu. Tai yra ne tik pirmasis platformos žingsnis užsienio rinkoje, bet ir pirmoji AAS pritraukiama paskola per sutelktinį finansavimą.
Pasak „Röntgen“ aviacijos projektų finansavimo specialisto Gyčio Juškio, plėsti veiklą aviacijos srityje platformą skatina tokie faktoriai kaip investuotojų išsakomas poreikis diversifikuoti portfelius, standartizuota tarptautinė aviacijos teisinė bazė bei šios industrijos imlumas kapitalui. Be to, nors aviacijos remonto srities pelningumas yra gana didelis, smulkesni ir vidutiniai šio sektoriaus verslai vis vien turi ribotą prieigą prie klasikinio kapitalo. Galiausiai, aviacijos projektų finansavimo struktūra yra artima NT: projekto pradžioje reikalingas didelis kapitalas, bet jau galima įkeisti vertingą turtą, tuomet lėšos naudojamas turto kokybei gerinti, o projekto pabaigoje iš pardavimų grįžta stambi suma.
„Aviacijos sektoriuje kelis metus po pandemijos matomas spartus augimas, kasmet stipriai auga paklausa skrydžiams, orlaiviams ir jų detalėms. Šioje srityje mums patrauklūs ir teisiniai aspektai: niekad nesiūlėme NT projektų užsienyje, nes kiekviena valstybė turi specifinę rinką ir joje galiojančią unikalią įstatyminę bazę. Bet aviacijos segmente daugybę klausimų reguliuoja tarptautinės konvencijos, todėl su šia praktika galime finansuoti projektus daugelyje užsienio rinkų išvengdami rizikų dėl skirtingų įstatyminių bazių. Taip pat, vidutinio dydžio aviacijos verslams puikiai tinka sutelktinio finansavimo mechanizmai. Retas bankas turi aviacijos kompetencijų ir po Covid vis dar nesiryžta šių verslų finansuoti, o obligacijos vidutinio dydžio žaidėjams nėra efektyvu. Todėl tokios įmonės projektus vysto savo lėšomis, taip pat privačia skola ar bendradarbiaujant su kitais verslais. Visgi tarptautiniuose registruose esančio turto įkeitimai, aiškus verslo modelis, griežtai reguliuojama sritis, patyrę rinkos dalyviai ir kiti aspektai aviacijos remonto projektus daro suderinamus su sutelktinio finansavimo struktūra, o šiuo atveju – ir su mūsų platformos konservatyvia strategija“, – komentuoja G. Juškys.
Investicinio projekto metu per 12 mėnesių Švedijos bendrovė ketina JAV ir Švedijoje suremontuoti ir tuomet parduoti 5 naudotus, savo lėšomis jau įsigytus „IAE V2500“ variklius, naudojamus populiariausiuose „Airbus A320“ bei „Boeing 737“ orlaiviuose. Šiuo metu švedai jau turi preliminarius susitarimus dėl dviejų variklių pardavimo. Šiandienos rinkoje suremontuoti varikliai yra itin paklausūs tarp orlaivių operatorių ar lizingo bendrovių. Prognozuojama, kad visų rinkoje paklausių suremontuotų variklių kaina sieks apie 5 mln. Eur.
„Lietuva turi vieną pažangiausių ir tvariausių sutelktinio finansavimo ekosistemų Europoje, o lietuviai jau gerai išmano šį instrumentą. Mūsų veiklai labai tinka sutelktinio finansavimo struktūra, o bendradarbiaujant su „Röntgen“ mums patiko šios platformos į verslą orientuotas požiūris. Neabejojame, kad projektas bus sklandus ir sėkmingas, o galimai ir ne paskutinis“, – sako Fredrik Rydeholm, „Advantage Aviation Services“ holdingo valdybos narys.
Teisiniais šio projekto klausimais „Röntgen“ konsultavo advokatų profesinė bendrija „Averus“ – vieni geriausiai vertinamų aviacijos srities teisininkų visoje Europoje. Švedijos bendrovės įkeičiamo turto vertinimą atliko Didžiosios Britanijos kompanija „AviationValues“ – viena pasaulinių aviacinio turto vertinimo lyderių.
G. Juškio teigimu, turėdama sėkmingą įdirbį jau su dviem aviacijos srities projektais, „Röntgen“ ir toliau plėtos šią sritį. „Ligšiolinė mūsų patirtis rodo, kad aviacijos segmento verslams sutelktinio finansavimo modelis yra naujas, tačiau tinkamas ir patrauklus. Paradoksalu, kad šioje itin griežtai reguliuojamoje ir pelningoje srityje iki šiol buvo gana ribotas kapitalo šaltinių pasirinkimas“, – sako G. Juškys.
„Advantage Aviation Services Sweden AB“ įsteigta 2013 m. ir vykdo orlaivių techninės priežiūros, atsarginių dalių tiekimo bei prekybos veiklas. Kompanijos pardavimai pernai siekė 13,7 mln. Eur, o grynasis pelnas – 2,2 mln. Eur.
Aktyvią veiklą „Röntgen“ vykdo nuo 2017 m., per šį laiką platformos investuotojai iš viso sutelkė daugiau kaip 76 mln. Eur. Pernai „Röntgen“ buvo trečia didžiausia sutelktinio finansavimo operatorė Lietuvoje. Per pirmą 2023 m. pusmetį NT projektų finansavimui profesionalūs ir smulkieji „Röntgen“ investuotojai iš viso sutelkė 23 mln. Eur arba 118% daugiau nei pernai tuo pat metu. Platforma šiuo metu vienija daugiau kaip 16 tūkst. investuotojų bendruomenę.